Boekentip: Shoot! Fotograferen met je hart

Hoi allemaal, ik heb vandaag een recensie van het boek Shoot! Fotograferen met je hart, door Anki Wijnen. Deze zag ik een keer op Instagram voorbijkomen en het leek me wel heel interessant, omdat ik nog niet heel veel weet van mijn spiegelreflex en met name alle instellingen. Ik heb natuurlijk de gebruiksaanwijzing die ik ook nodig een keer moet gaan bestuderen.

Shoot! Fotograferen met je hart

Lay-out
Toen ik van uitgeverij Snor dit boek in mijn brievenbus mocht ontvangen, was ik daar ontzettend enthousiast over. Die enthousiasme wordt alleen maar groter als ik door het boek blader.
De lay-out en de kaft vind ik ook heel erg mooi en als ik me niet vergis, zijn het ook de kleuren van haar blog.

Shoot! Fotograferen met je hart

Handige tips
Er staan hele handige tips in waar ik zeker veel gebruik van zal maken. Ik denk dat ik het boek niet bladzijde voor bladzijde door zal lezen, maar in de inhoudsopgave het paginanummer zal opzoeken van datgene waar ik op dat moment naar opzoek ben en over wil lezen.
Als er een term in een hoofdstuk wordt genoemd die in een ander hoofdstuk nog uitgebreider wordt uitgelegd, wordt er verwezen naar het paginanummer zodat je er daar meer over kunt lezen.

IMG_4171

Termen als ISO-waarde, diafragma en de sluitertijd schrokken mij in eerste instantie een beetje af, maar gelukkig stelt ze je in het voorwoord meteen al gerust:

In dit boek vind je geen vaktaal, geen moeilijke grafieken en zo min mogelijk ingewikkelde termen.

Nou, als dat je niet geruststelt?! Het leuke vind ik dat ze ook vertelt dat ook zij in het begin niets van de technische kant van fotografie moest weten, maar uiteindelijk toch tegen beperkingen aanliep.
Ook als je geen spiegelreflex hebt, staan er tips in waarvan jij kunt profiteren bij het maken van foto’s met je smartphone en de nabewerking daarvan!

Shoot! Fotograferen met je hart

Shoot! cheat sheet
Door het boek heen staan heel veel DIY’s om zelf te oefenen met de tips die er worden uitgelegd zodat je al doende de theorie leert te begrijpen. De foto’s die je door het boek heen vindt, ondersteunen en verhelderen de tekst.
Ook is er een zogenaamde Shoot! cheat sheet, waar alles informatie over de sluitertijd, diafragma, ISO en de lichtmeter. Deze kun je ook nog op haar blog www.zilverblauw.nl downloaden zodat je hem uit kunt printen en bij je hebt als je gaat fotograferen.

Photo Challenge
Nu ik dit boek heb, wordt waarschijnlijk wel verwacht dat ik de kwaliteit van mijn foto’s verbeter, hè?
Daarom heb ik besloten om de ‘Shoot! Photo Challenge’ gaan doen. Dit houdt in dat ik elke week één of meerdere foto’s maak met een bepaald onderwerp als thema. Deze zal ik delen op mijn blog, maar ook op Instagram, waar je mij kan vinden onder de naam: @missyblueeyess.

Ik ben echt ontzettend blij met dit boek en ik weet zeker dat ik het er nog vaak bij ga pakken. Het is heel fijn om even alle techniek op een rijtje te hebben en je geheugen op te frissen.

X Aysa

Plaats een reactie